WhatsApp
FBM Estetik
HIZLI RANDEVU
58shxf

Panik Atak

Panik Atak

Panik Atak Nedir?

Panik bozukluk olarak da bilinen rahatsızlık; çoğu zaman bir neden olmadan ortaya çıkan ve ara sıra tekrar eden, kalp çarpıntısı, nefes nefese kalma, göğüste sıkışma, nabız yükselmesi, titreme gibi belirgin ve yoğun fiziksel belirtilerin yaşandığı yoğun korku duyma ve rahatsızlık halidir.

Panik Atak Neden Olur?

Panik atağın neden oluştuğuna dair iki bilimsel açıklama vardır:

  1. Panik bozukluk, beyinde nöron adı verilen sinir hücrelerinden salgılanmakta olan heyecan ve duygusal durumlarımızı düzenleyen bazı hormonların anormal çalışması sonucu meydana gelmektedir.
  2. Günlük hayatımızda yaptığımız bazı davranışların sonucunda ortaya çıkan, tamamen doğal ve zararsız olan çarpıntı, terleme, nefes almada zorluk ya da baş dönmesi gibi fiziksel belirtilerin rahatsızlığı yaşayan tarafından kötü bir hastalığın belirtileri olduğu düşüncesi sonucunda kalp krizi geçirip öleceğini düşünmesi sonucu yanlış anlaşılmasından dolayı oluşur.

Panik Atak Belirtileri Nelerdir?

  • Göğüs ağrısı ve göğüste sıkışma
  • Kalp atışlarını duyumsama veya kalp atışının hızlı atması
  • Çarpıntıpanik-atak-belirtileri
  • Nefes almada sorun yaşama
  • Baş dönmesi ve düşecek gibi olma
  • Terleme ve titreme
  • Bulantı ve karın ağrısı
  • Ölüm korkusu
  • Uyuşma ya da karıncalanma
  • Üşüme, ürperme ya da ateş basması
  • Kontrolünü kaybetme ve çıldırma korkusu

Bu gibi belirtilerin en az dördü birden ortaya çıkıp 10 dakika içinde en yüksek seviyeye gelir yoğun korku ve rahatsızlık duyma ataklarının yineler ve beklenmedik şekilde ortaya çıkar. Bu belirtilere ek olarak:

  • Atakların tekrar etmesine dair sürekli endişe duyma
  • Atağın sonucunda başına geleceklerden korkma (kalp krizi geçirme, ölüm, gelirme, vs.)
  • Ataklardan korunmak amacıyla davranışlarını ve gittiği yerleri değiştirme
  • Atak durumlarında yardım almanın zor olabileceği durum ya da yerlerden uzak durmaya çalışma.

Atakların geleceği yer ve durumlardan kaçma, yalnız başına kalamama durumuna ise Agoragobi denmektedir. Bu hastalar yalnız başına sokağa çıkamaz, asansör gibi kapalı yerlerde duramaz, toplu taşıma kullanamaz, dar sokak ya da köprülerden geçemez. Ancak yanlarında biri varken bu tür yerleri kullanabilirler.

Panik Atak Kimlerde Görülür ve Ne Zaman Ortaya Çıkar

Hastalığın başlama yaşı genellikle 20-35 yaşları arasında olmakla beraber en çok kadınlarda görülür. Ataklar ise çoğu zaman belirsiz anlarda ortaya çıkmaktadır. Dolayısıyla panik bozukluk hastalığına sahip kişiler bundan dolayı daha çok stres altında kalmaktadırlar. Çünkü atakların ne zaman geleceği tam olarak belli değildir. Kriz aniden başlar ve gittikçe şiddetlenir. 10 dakika içinde ise en yüksek seviyeye gelir. Çoğunlukla atak süresi 10 ve 30 dakika arasında son bulur. Nadiren de olsa 1 saate kadar sürdüğü de görülmektedir.

Panik Atak Tedavisi Var Mı?panik-atak-nedir

Elbette bu rahatsızlığın tedavisi var. Temelde bilimsel olarak kanıtlanmış iki tür tedavi yöntemi vardır. Bunlar ilaç tedavisi ve bilişsel-davranışçı tedavidir.

İlaç Tedavisi

Panik bozukluğun tedavi sürecinde beyin sinir hücrelerinde oluşan bozuk hormonların faaliyeti düzeltilerek atakların önlenmesi amaçlı ilaçlar kullanılır. Hekiminiz sizin için en uygun ilacı yazarak takibini yapacaktır. İlaç tedavisi en az 1 yıl sürdükten sonra kademe kademe azaltılarak kesilecektir.

Bilişsel-davranışçı Tedavi

Bu tedavi yönteminde iki hedef vardır:

  • Hastaların panik bozukluk hakkındaki yanlış bilgi ve inanışların düzeltilmesi ve hastanın bu belirtilerle korkmadan mücadele etmesinin öğretmek,
  • Atağın korkulan bir yerde gelmesi sonucunda bunun üstüne gitmesini ve atağı yenmesini sağlamak.

En iyi sonucu almak bu iki tedavi beraber yürütülmelidir. Böylelikle iyi sonuçlar hızla meydana gelecektir.

Bunların yanında anlık olarak yapılacak tedavi ise sakinleştirici iğne ya da serumdur. Kalıcı çözümler için mutlaka yukarıda belirtilen tedaviler uygulanmalıdır.

Panik Atak Anında Yapılması Gerekenler

Nefes Egzersizi

Karında bir balon şişirildiği hayal edilerek yaklaşık 4 saniye yavaşça nefes alıp 4 saniye içinde tutup yaklaşık 8 saniye boyunca panik-atak-tedavisiyine yavaşça nefes vermek. Bu işlem en az 3 kez tekrarlanmalıdır. Eğer bunu yapamazsanız ufak ufak üç kesik nefes alıp boşaltabilirsiniz ya da bir kese kağıdını ağzınızı ve burnunuzu içine alacak şekilde yerleştirip nefes alabilir bu da olmazsa sadece derin derin nefes almayı deneyebilirsiniz.

Vücut Duruşu

Kendinizi mümkün olduğunda rahat bırakın. Gözlerinizi ve ellerinizi kapatmayın. Mümkün olan en rahat pozisyonda ve göğüs kafesinizi kapatmayacak şekilde durun.

Nabzınızı Ölçün

Hızlı bir şekilde nefes alıp verirken nabzın yükselmesi gayet normal ve sağlıklı bir durumdur.

Kendinizi Rahatlatacak Şeylere Odaklanın

Her ne kadar ilk anlarda yapması zor olsa da zamanla üstesinden geleceksiniz. Durumla baş edeceğinize inanıp daha motive edici şeyler düşünmelisiniz.

Her ne kadar panik atak uzman bir psikiyatrist tarafından üstesinden gelinebilecek bir hastalık olsa da bununla bireysel olarak da mücadele etmeye çalışıp en azından atakların sıklığını azaltabilir ya da daha kötü olmanızın önüne geçebilirsiniz.

Panik Atak Hakkında Sık Sorulan Sorular

Bu makaleye ait S.S.S Bulunamadı.

Henüz yorum yapılmamış.

58shxf
KAPAT
58shxf
KAPAT
DOKTORA SOR

Alakalı Makaleler