WhatsApp
FBM Estetik
HIZLI RANDEVU
ZJkHgI

Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma

Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma

Nasıl ki korku, üzüntü ve sevgi gibi temel duygularımız varsa öfke de bunlardan bir tanesidir. Belli durumlarda belli seviyelerde bu duyguları yaşamak oldukça normal iken bu duyguların dışa vuruluş şekli çok önemlidir.

Öfke Nedir?

Bir diğer adıyla kızgınlık; yoksun bırakılma, saldırıya uğrama, engellenme durumuyla karşı karşıya kalma, incinme, tehdit algılama gibi durumlarda ortaya çıkan bir duygudur. Öfke, kişiye ya da konuya göre tepkilerde değişiklik gösterir. Bu duygunun ortaya çıkmasının sonucunda genelde olumsuzluklar olduğu için öfke duygusu genelde istenmeyen ve hatta tehlikeli bir duygusal durum olarak görülür.

Öfkenin çok sık, şiddetli ve her gün ortaya çıkması sosyal yaşama da büyük zararlar verir. Bunun sonucunda öfke duygusunun kontrolden çıktığını ve soruna dönüştüğünü kimi zaman çevremiz söyler kimi zaman da kendimiz fark ederiz. Bu farkındalığın ardından birey profesyonel bir uzmandan destek almalı ve öfkesiyle başa çıkmayı öğrenmelidir. Aksi halde sosyal ilişkilerde durum daha da kötüye gidebilir.

Öfke Kontrolü Nasıl Yapılır?

Öfke kontrolü demek asla öfkenin bastırılması, gösterilmemesi ya da saklanması demek değildir. Eğer öfke bastırılırsa sonuçları daha ağır olacaktır. Doğrusu ise öfke duygusunu normal duygular gibi aşırıya kaçmadan yaşamak ve kontrol etmektir. Kişinin yapacağı ilk şey duygusunu tanımasıdır. Yani birey neye öfkelendiğini, nasıl ve ne için kızdığını bilmelidir. Sonucunda kızgınlık durumlarında daha yapıcı bir ortam yaratılabilir ve sosyal ilişkilerdeki zararı en aza indirgemiş olurlar.

Bazı teknik yöntemler sayesinde öfkemizle baş edebilir ve bu duyguyu daha yapıcı bir halde ifade edebiliriz. Bu teknik yöntemler arasında ise:

  • Gevşeme egzersizleriofke-kontrolu
  • Diyafram nefesi
  • Stresle baş etme becerileri
  • Bilişsel davranışçı terapi teknikleri
  • Problem çözme ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi
  • Mizahın kullanılması gibi yöntemler yer almaktadır.

Stres Nedir?

Stres, kişinin üzerinde hissettiği baskı ve gerginliktir diyebiliriz. Aslında günlük yaşamın bir parçasıdır. Yeni ortama uyum sağlarken, sınavlara hazırlanırken, yeni arkadaşlıklar kurarken ve birçok durumda kişinin stres yaşaması gayet normaldir. Yaşanılan stres durumlarının tamamı zararlı değildir. Hatta bazı durumlarda makul düzeydeki stres başarıyı dahi getirebilir. Bunu en iyi sınavlarda görmüşsünüzdür.

Hafif derecedeki stres sizi harekete geçirir, enerji verir ve kendinizi geliştirmeye yöneltir. Ancak stresin düzeyi arttıkça bazı sorunlar da ortaya çıkar. Verimliliğiniz düşer, hayattan aldığınız zevk azalır ve sosyal ilişkilerinizde sorunlar meydana gelir.

Stres Belirtileri Nelerdir?

Uzun dönemde baş ağrısı, migren, yüksek tansiyon ve kalp rahatsızlıklarının meydana gelmesine sebebiyet veren stres duygusal olarak bireyde endişe, karamsarlık, kızgınlık ve öfke yaratır. Daha ileriye gittiği takdirde anksiyete, depresyon, fobiler, kişilik değişiklikleri gibi ruhsal problemlerin meydana gelmesine yol açar. Zihinsel olarak ise dikkati toplayamama, unutkanlık, uyku bozuklukları, takıntı gibi düşüncelerin oluşmasına sebep olur. Belirtilerini ise şu şekilde sıralayabiliriz:

  • Kalp çarpıntısıstresle-basa-cikma
  • Titreme
  • Yüz kızarması
  • Kas gerilimi
  • Kan basıncının artması
  • Endişe
  • Karamsarlık
  • Kızgınlık ve öfke

Stresle Başa Çıkma Yolları Nelerdir?

  • Değişen yeni yaşam koşullarına uyum sağlamak için çaba gösterme
  • Yenilik ve değişimlere adapte olmaya çalışma
  • Kendini geliştirip zenginleştirmesi ve özgüven kazanması
  • Bazı durumlar ya da kurallar karşısında katı olmak yerine daha rahat olunması ve başa çıkmaya çalışılması

Stresle başa çıkmanın zorlayıcı ya da başarısız olduğu bazı durumlar vardır. Bunlar; düşmanlık ve kin duygusu, haset ve nefret, yargılama, sürekli kendini suçlama, aşırı duyarlı olma, alınganlık ve hassasiyet gösterme, aşırı derecede mantıklı düşünmeye zorlamak, olayları çok iyi ya da çok kötü olarak sürekli uçta değerlendirmek, çocuksu davranmak, kişilerle iletişim ve etkileşim kuramamak gibi durumlardır. Bu gibi durumlarda kliniğimizle iletişime geçip uzman doktorlarımızla görüşebilir ve yardım alabilirsiniz.

Stres ve öfke durumları sosyal yaşamı etkileyen iki olumsuz etkendir. Bireysel terapi, grup terapileri ya da psikodrama gibi yöntemlerden uygun olanını uzman doktorumuz durumunuzu değerlendirerek en iyi yöntemi uygulayacaktır.

Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma Hakkında Sık Sorulan Sorular

Bu makaleye ait S.S.S Bulunamadı.
  • kullanıcı
    Ceylan Korkmaz
    14.07.2017
    Yaşadığım zorlu süreçler sonrasında ortaya çıkan travmalar sonrasında da doktorlardan destek almaya başlayarak bu zorlu dönemimi en az olumsuzluk ile giderebildim. Bu tür bir şansı bana sağlayan doktorlarımın tedavileri ve benle olan iletişimleri oldu. Bu sayede de günlük yaşantıma daha kısa bir süre içerisinde de dönebilerek; daha iyi bir seviyeye ulaşma aşamasında da doktorların katkısından da fazlasıyla yararlandım.
ZJkHgI
KAPAT
ZJkHgI
KAPAT
DOKTORA SOR

Alakalı Makaleler