WhatsApp : +90 530 762 70 02 444 1 326

Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma

1 + 8  Captca Değiştir

*Belirlemiş olduğunuz tarih merkezimizin yoğunluğuna göre değişiklik gösterebilir.

6 + 7  Captca Değiştir
9 + 0  Captca Değiştir
(5 Kişi Oy Verdi. Ortalama Puan : 5.0)

Öfke Kontrolü ve Stresle Başa Çıkma

Tıpkı sevgi, korku, üzüntü gibi öfke de yaşadığımız en temel duygularımızdan birisidir. Nasıl sevip mutlu oluyorsak, sevdiklerimizden ayrılınca ya da istediğimiz bir şey olmadığında da üzülüyorsak, ya da bilmediğimiz durumlar karşısında endişelenip korkuyorsak, istemediğimiz ya da engellendiğimiz durumlar karşısında da kızıp öfkelenmemiz o kadar doğaldır. Ancak önemli olan bu duyguların nasıl dışa vurulduğu, diğer bir deyişle nasıl ifade edildiğidir.

stres ve öfke kontrolüÖfke ya da kızgınlık, kişinin, bir engellenme durumuyla karşı karşıya kalması sonucunda, herhangi bir saldırıya uğraması durumunda, incinmesi, örselenmesi, yoksun bırakılması, ihmal edilmesi halinde,  ya da tehdit algılaması gibi durumlarda ortaya çıkan bir duygudur.  Bu duygu, kişiye ya da nesneye yönelik olarak ortaya konulan tepkilerle kendini gösterir. Bu tepkilerin ortaya konuluş şekli, genellikle olumsuz olduğu için, öfke duygusu da istenmeyen, olumsuz bir duygu olarak, hatta tehlikeli, riskli olabilecek bir duygusal durum olarak tanımlanır.  Öfkenin çok sık ve şiddetli, neredeyse hemen hemen her gün görülmesi, bunun sonucunda da uygunsuz davranışların ortaya çıkması, kişinin okul, aile, ya da iş yaşamında, ya da kişilerarası ilişkilerinde sorunlar yaşamasına neden olur. Bu durum, öfkenin, artık baş edilemeyecek kadar arttığını, kontrolden çıktığını, kişi ve çevresindekiler için de bu duygunun artık bir soruna  dönüştüğünü göstermektedir.  Bu noktadan sonra bireyin artık bir uzmandan yardım alması ve öfkesiyle başa çıkabilmeyi öğrenmesi gerekmektedir. Aksi halde kişinin evlilik ya da iş yaşamı, ya da okuldaki durumu daha kötüye gidebilir; hatta bitme noktasına kadar da gelebilir.

Öfke Nasıl Yenilir?

Öfkeyle başa çıkmak demek, öfkenin bastırılması, gösterilmemesi,  ya da saklanması demek değildir. Bireyin öfkesiyle başa çıkabilmesi için öncelikle bu duygusunu tanıması gerekmektedir. Yani, bir kişi, öfkesini tanıdığında, neye, nasıl ve niçin öfkelendiğini bildiğinde, öfkenin kendisine ve ilişkilerine verdiği zarardan kurtulabilir ve onu kendisi için daha yapıcı bir şekilde ifade edebilir. Buradaki temel amaç öfkenin ifade edilmemesi, bastırılması değil, öfkenin doğru ve yapıcı bir biçimde ifade edilmesinin sağlanmasıdır. Bazı teknik ve yöntemlerden  yararlanarak öfkemizle baş etmek  ve bu duygumuzu daha yapıcı bir şekilde  ifade etmek mümkündür.  Bunlar arasında gevşeme egzersizleri, diyafram nefesi ve  stresle baş etme becerilerinin öğrenilmesi, özellikle yanlış düşüncelerin doğru olanlarla yer değiştirmesini sağlayan ve bilişsel açıdan oldukça yararlı olan, bilişsel davranışçı terapi teknikleri, problem çözme ve iletişim becerilerinin geliştirilmesi, hatta mizahın kullanılması ve çevrenin değiştirilmesi, gibi yöntemleri sayabiliriz.

öfkeStres, kısaca organizmanın bedensel ve ruhsal sınırlarının tehdit edilmesinde ve zorlanmasında ortaya çıkan bir durum olarak tanımlanabilir. Stresin ortaya çıkması kişide kalp çarpıntısı, titreme, yüz kızarması, kas gerilimi ve  kan basıncının artması gibi bedensel bazı değişikliklere neden olabilir. Kişiler, bir tehditle ya da zorlukla karşılaştığında, bununla başa çıkamayacağına, yani bu stresle baş edemeyeceğine inanmışsa eğer strese girer. Stres, insanın var oluşundan bugüne kadar,  kişinin kendini zaman zaman içinde bulduğu rahatsız edici ve sıkıntı verici bir durumdur. Stres, çevresel koşullar, sosyal hayat, aile ve iş yaşamı gibi bireye dışardan gelen tetikleyicilerle ortaya çıkabildiği gibi, her kişinin kendi özgün dünyasındaki duygular, duygulanımlar, dürtüler ve çatışmalar nedeniyle de görülebilir. Eğer kişi, stres yaratan bu durum ve zorluklarla başa çıkamazsa, bu durum bireyi depresyona, hatta bazı ciddi hastalıklara kadar da götürebilir. Uzun dönemde baş edilemeyen, devam eden stres, baş ağrısı, migren, yüksek tansiyon ve kalp hastalıklarına dahi neden olabilir. Stres, duygusal olarak bireyde endişe, karamsarlık,  sıkıntı, kızgınlık ve öfke yaratır. Uzun dönemde kronik anksiyete ve depresyon, psikotik özellikli depresyon, fobiler, kişilik değişiklikleri, kişiliğin çözülmesi gibi ruhsal hastalıkların görülmesine de sebep olabilir. Aynı zamanda stres zihinsel olarak da, dikkatin toplanmasında ve konsantrasyonda güçlük, unutkanlık, uzun dönemde uyku bozuklukları ve takıntılı düşüncelerin görülmesinde de önemli rol oynamaktadır. Stresin fizyolojik, duygusal ve zihinsel etkilerinin sonucunda, bireyde üretkenliğin azalması, isteksizlik, yaşamdan zevk  alamama, yaşamın anlamsız gelmesi, performans kaybı, yakın ilişkilerden uzaklaşma, sosyal açıdan geriye çekilme, boşluk ve anlamsızlık duyguları görülebilir.

Bireyin değişen yeni yaşam koşullarına uyum sağlayabilmesi, yenilik ve değişimleri kabullenebilmesi, kendini geliştirip zenginleştirmesi ve esneklik kazanması, bazı kurallar ve durumlar karşısında katı olmamayı öğrenebilmesi  stresle başa çıkmada önemli etkenler arasındadır. Stresle başa çıkmada zorlayıcı ve başarısız olunmasına neden olan bazı özellikler vardır. Bunlar arasında düşmanlık ve kin duyguları, haset ve nefret, yargılama,  tekrarlayan bir biçimde kendini suçlama, suçluluk duyguları, aşırı duyarlılık, alınganlık ve hassasiyet  gösterme, aşırı mantık kullanmak ve olayları ya çok iyi ya çok kötü olarak iki uçta değerlendirmek, yeterince büyüyemeyip yetişkin yaşamına geçememek, çocuksu davranışlar, olgunlaşamamak, pasif tutumlar ve kişiler arası ilişkilerde iletişim ve etkileşim kuramamak ya da çekingen kişilik özellikleri sayılabilir.

Bu tür nedenlerle bir uzmana  başvuran kişilerin dinamik yapıları, dikkatli ve ayrıntılı bir şekilde incelenerek, kullanılan bazı terapi, teknik ve tedavi yöntemleriyle kişilerin bu durumla baş etmeleri sağlanabilir. Bireysel terapi yöntemleri veya terapi grupları, ya da psikodrama yöntemleri  bu tedavi yöntemleri arasında sayılabilir.

Yorumlar
    Bu yazıya henüz hiç yorum yapılmamış. İlk yorumu hemen şimdi siz yapabilirsiniz..

Yorum Yapın


9 + 7  Captca Değiştir
Facebook Messenger

WhatsApp & Mesaj

+90 530 762 70 02

Telefon Numaramız

444 1 326